Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zprávy ze školičky - duben 2013

7. 4. 2013

 

Volám tě sluníčko, vyjdi aspoň maličko……..,” tuto písničku jsme zpívali s dětmi v MŠ, abychom přivolali jaro. Společně se školáky jsme vynesli Morenu za vesnici a za zpěvu písní jsme ji podpálili a hodili do potoka. Malé děti si nachystaly létečka, a tento starý pohanský zvyk si moc užily.
Ve školce děti pracovaly na jarní výzdobě a učily se zacházet s různými materiály. Kresba, malba, otiskování, muchláž, mozaika, foukání barev, modelování, keramika, stříhání, vytrhávání, lepení, koláž, malba na textil... . Existuje nespočetné množství technik, se kterými děti přijdou do styku. Kromě poznání nejrůznějších stylů tvoření má pro děti výtvarná činnost ještě mnoho dalších smyslů...

• děti si cvičí jemnou motoriku (modelování, vytrhávání), obratnost                 prstů a ruky
• vhodně zvoleným psacím nástrojem podporujeme u dětí správný úchop
• zajímavými postupy u dětí podněcujeme zvědavost a touhu po hezkém prožitku
• tvořit - to znamená dívat se pozorně kolem sebe, chápat a rozvíjet to, co vidíme, pro děti je tedy vytváření vynikajícím způsobem, jak vnímat sám sebe jako součást okolního světa
• rozvíjí se fantazie a představivost dětí
• posilujeme myšlení a tvůrčí talent
• kresba či malba je často spojením mezi světem dětí a dospělých, pomáhá nám dítě lépe poznat, v některých případech i diagnostikovat poruchy
• posilování odpovědnosti za svoje dílo, na druhé straně rozvíjení pocitu sounáležitosti ke skupině a umění tolerance při skupinových pracích

Nesnažme se děti ovlivňovat svým viděním světa a svými zkušenostmi - tím, že vidíme střechy červené a nebe modré, že zvíře má čtyři nohy a člověk dvě. Můžeme je zvolna přenést k radosti ze sebe samých, k úžasu nad tím, že můžou malovat a vytvořit vlastně vše. Počkejme si raději na tu krásnou chvíli, kdy ony samy na to přijdou a budou nám růst před očima. Jejich obrázková cesta třeba povede přes postavičky, které budou mít ruce rovnou na hlavě, a po loukách se budou prohánět mnohonohá zvířata.

Vždy se snažme vrýt do paměti dětský princip výtvorů - dětské oči něco viděly (ouška slyšela), hlava nad tím přemýšlela a ruce to dokázaly nakreslit, namalovat nebo vyrobit.                                                          
    Ludmila Štěpánková